Algemeen
DOELSTELLING:
De activiteiten, die de Stichting Protestantse Begraafplaats ontplooit, zijn gebaseerd op de geformuleerde doelstellingen zoals vastgelegd in de statuten van 18 december 1984, te weten het beheren en onderhouden van de Protestantse Begraafplaats te Bergen op Zoom.
{AG}algemeen/protestantse_begraafplaats{/AG}
(Klik op de foto voor een vergroting)
CONTACTGEGEVENS:
Indien u contact wilt opnemen met de Stichting Protestantse Begraafplaats, dan kunt u zich wenden tot:
Stichting Protestantse Begraafplaats
p/a dhr. R.J.H. Franssen
T: 0164 - 252501 / E-mail: rob@famfranssen.nl
Inschrijvingsnummer Kamer van Koophandel: 41104095
Fiscaalnummer: 0074.37.961
De Stichting Protestantse Begraafplaats staat bij de Belastingdienst geregistreerd als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).
Organisaties voor goede doelen die zijn erkend als Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI) zijn volledig vrijgesteld van schenkbelasting en erfbelasting. Een ANBI is een kerkelijke, levensbeschouwelijke, charitatieve, culturele, wetenschappelijke of andere instelling die het algemeen belang dient. Zij hoeven geen schenkbelasting te betalen over uw gift of over uitkeringen die zij in het algemeen belang doen. Ook betalen deze organisaties geen erfbelasting over ontvangen erfenissen. Een gift aan een ANBI is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting (IB).
BESTUURSSAMENSTELLING
Voorzitter: | drs. A. Petermeijer |
Secretaris: | drs. E.R. van der Geer |
Penningmeester / Beheerder: | dhr. R.H.J. Franssen |
Overige beheerders | dhr. C. J. de Klerck |
drs. J. Petermeijer-ter Borg | |
dhr. T.H Veenvliet | |
dhr. G. de Vries |
BELEIDSPLAN:
Klik hier voor het beleidsplan 2018-2028
Tarievenlijst 2022
Klik op bovenstaande afbeelding of hier voor een vergroting van de tarievenlijst
REGLEMENT:
Begroting:
Klik hier voor de begroting van 2022
Finianciële gegevens begraafplaats:
Klik hier voor de finianciële gegevens over 2021
Klik hier voor de finianciële gegevens over 2020
De kerkenraad bestaat uit ouderlingen, diakenen, beheersouderlingen en predikanten.
De kerkenraad komt een keer of 8 per jaar samen.
Deze vergaderingen worden voorbereid door het moderamen.
Tijdens de kerkenraadsvergaderingen komt het leven der gemeente in brede zin aan de orde.
Het pastorale werk van de ouderlingen wordt gecoördineerd in de pastorale raad, de diakenen werken vanuit de diakonie en de beheersouderlingen vanuit het college van beheer. Al deze geledingen komen ook ongeveer 8 keer per jaar bij elkaar. De beide predikanten hebben wekelijks overleg.U treft informatie over al deze geledingen elders op de site aan.
Vergaderen is nodig maar het doel moet altijd het werk zijn dat ieder op zich heeft genomen. Het moet staan in dienst van het gemeente van Christus zijn. Op onze avondmaalsborden staat waar het om gaat: een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen zijn. De Protestantse Gemeente van Bergen op Zoom probeert dat: heel bescheiden: licht der wereld, zout der aarde .... tot heelheid van de ander en van onszelf, en tot eer van God.
De zorg voor alle stoffelijke aangelegenheden van de gemeente, voor zover niet van diaconale aard, is toevertrouwd aan het college van kerkrentmeesters.
Kort samengevat zijn dit de volgende werkzaamheden :
- A) Zorgen dat het geld binnenkomt om haar gebouwen, functionarissen en activiteiten te kunnen bekostigen. Deze inkomsten komen hoofdzakelijk uit: de vrijwillige bijdrage; collectes en giften en evt. inkomsten uit bezittingen van de gemeente.
- B) Zorgen voor de salarissen van alle functionarissen werkzaam in de gemeente zoals: predikanten, kosters en organisten.
- C) Het beheren/ onderhouden van de onroerende goederen: kerkgebouw(en), pastorieën e.d.
Het college van kerkrentmeesters wordt gevormd door tot kerkrentmeester aangewezen ouderlingen en tot kerkrentmeester verkozen lidmaten.De ouderlingen zijn lid van de kerkenraad terwijl de voorzitter van het college ook lid is van het moderamen (dagelijks bestuur) van de kerkenraad.
De leden van het college zijn momenteel:
Naam: | Functie |
dhr. R Peerbolte | 1e voorzitter |
dhr. R. Franssen | 1e secretaris |
mw. R. Franssen- v Hassent | 2e secretaris/ouderling |
mw. J.M. Koster-Verburg | 1e penningmeester |
dhr. J.L. Koster | 2e penningmeester |
dhr. K.J. Bijl | boekhouder |
dhr. G.J Swart | ledenadministratie/ LRP |
vacant | juridisch medewerker |
dhr. B. Otto | gebouwenbeheer |
dhr. J. van Dam | kerkrentmeester - ouderling |
U kunt de kerkrentmeester (voorzitter) bereiken via het volgende e-mailadres: kerkrentmeesters@protestantsekerkbergenopzoom.nl
Predikanten
ds. Ellen van Sluijs Bolwerk-Zuid 136 4611 DX Bergen op Zoom tel: (0164) 785608 Email ds. van Sluijs |
ds. Wim Lolkema |
Jeugdwerker
Vacant |
Kerkenraad
Voorzitter Mevr. Charlotte Verbraak Tel: 06-48178992 Email Mevr. Charlotte Verbraak |
Scriba Dhr. E.R. van de Geer Tel: (0164) 259321 of 06-25097721 Email Dhr. E.R. van der Geer |
Ledenadministratie |
Kerkrentmeesters (Voorzitter) Dhr. R. Peerbolte Email Kerkrentmeesters |
Kerkgebouw
Ontmoetingskerk
|
|
Kosteres
Mevr. Ans de Laater-van den Hul Drabbestraat 1 4611 EB Bergen op Zoom Tel: (0164) 244563 Email Mevr. Ans de Laater |
Mevr. Ellie Groeneveld Primulaveld 15 4613 CC Bergen op Zoom Tel: (0164) 251375 Email Mevr. Ellie Groeneveld |
Kerkelijk Centrum Williamstraat
![]()
|
|
Webmasters
ds. Willem Vermeulen Marathonstraat 6 4624 AD Bergen op Zoom tel: (0164) 241712 Email Ds. Willem Vermeulen |
ds. Bert ten Kate Noordzijde Zoom 77 4614 AG Bergen op Zoom tel: (0164) 240259 Email Ds. Bert ten Kate |
Dhr Henk van Vliet |