In het Nieuws - Het is een hele eer

Geplaatst 07 augustus 2015| BN de Stem 15 juli 2015

'Het is een hele eer'
'In Halsteren werd van alles op zondag gedaan. Mijn kinderen mochten overal aan meedoen'

door Ton Hopmans

'Ans de Laater-Van den Hul, de koster van de Ontmoetingskerk in Bergen op Zoom, was naar Theater De Maagd gelokt omdat een kennis van haar een koninklijke onderscheiding zou krijgen. Toen ze in de voorste rijen plaats moest nemen viel het kwartje snel. "Het is een hele eer," zegt zij over het lintje dat haar ten deel viel.

De Laater is een bekend gezicht in de Ontmoetingskerk. In 1987 werd ze hulpkoster. Na het vertrek van haar collega werd ze zelf koster en ging ze met haar man in de dienstwoning naast de kerk wonen. Na haar pensionering is ze gewoon koster gebleven en ze is voorlopig niet van plan dat baantje uit handen te geven.

De Laater: "Als ik stop moet ik uit deze woning. Dat wil ik niet, dus blijf ik voorlopig."

Ze heeft een contract van 16 uur per week, maar ze is 24 uur per dag voor de kerk beschikbaar. De Laater vertelt dat ze wekelijks tussen de 30 en 35 uur voor de kerk bezig is.

De Laater komt uit Wageningen. Haar man verongelukte op jonge leeftijd. Ze hadden toen drie kinderen. Via een advertentie in het Reformatorisch Dagblad en met de hulp van dominee Van der Stoel en dominee Adema uit Renkum leerde ze haar huidige man kennen die in Halsteren woonde.

"Ik ben daar in 1978 gaan wonen. Dat was best een grote overgang vooral omdat daar op zondag van alles gedaan werd. Maar ik heb me snel aangepast. Mijn kinderen mochten overal aan meedoen." Doordat ze in het verleden te maken had met veel tegenslagen vond ze veel steun in de kerk. Zo werd ze in 2002 voorzitter van de 'crea dames'. Dat is een clubje van zestien dames die allerlei spullen maken voor de verkoop. De opbrengst wordt besteed aan het onderhoud van de Ontmoetingskerk. Vorig jaar bracht dat 2.400 euro op.

De Laater is sinds 2000 ook mantelzorger voor een hoogbejaarde dame. Ze verzorgt haar kleding, doet de was en regelt allerlei andere zaken.

In haar Halsterse periode was ze secretaris van turnvereniging Genie en lid van de ouderraad van basisschool De Springplank. Acht jaar lang was ze secretaris van CNV Kostersbond afdeling Zuidwest-Nederland.

Sinds 2007 is De Laater bestuurslid van de Protestant Christelijke Ouderen Bond (PCOB).