Verslag van de gemeentevergadering van 18 oktober 2020

Het was een bijzondere gemeentevergadering: naast de goedkeuring over de financiën 2019 werd de gevolgde procedure van het beroepingswerk toegelicht en de te beroepen predikant aan de gemeente voorgesteld. Vanwege Corona waren er rond de 30 gemeenteleden in de kerkzaal, volgden 10 leden de ver gadering via een beeldverbinding in de gemeentezaal en deden 22 leden digitaal via ZOOM aan de vergadering mee.

Onze voorzitter, Charlotte Verbraak, mijdt vanwege haar gezondheid groepen mensen, Jaap van Dam, de vice-voorzitter, was door ziekte afwezig, met als gevolg dat ondergetekende, die de vergadering mede had voorbereid, de vergadering leidde.

Kees Bijl heeft de cijfers van het college van kerkrentmeesters gepresenteerd. Verheugd hebben wij kunnen melden dat U als gemeente € 101.362 aan vaste vrijwillige bijdragen bijeen hebben gebracht. Dat is meer dan wij hebben durven dromen. Bij de geldmiddelen hebben wij een 3 tal rekeningen toegevoegd in het kader van de ANBI regels. Daarmee zijn uw bijdragen aan deze rekeningen fiscaal aftrekbaar.
Het betreft de SKG (Stichting Kerkelijke Gelden) rekening, die rekeninghouder is bij de Rabobank, waarop de gelden voor vaste vrijwillige bijdragen, de digitale collecten (met name in corana tijd), bestelling van collecten bonnen en speciale inzamelingsacties voor de ZWO verzamelen. Saldo per ultimo van het jaar bedraagt € 11.530.
Het saldo op de rekeningcourant en de spaarrekening van het onderhoudsfonds van de Ontmoetingskerk bedraagt in totaal € 83.401.

De opbrengsten voor de rekening Onderhoud Ontmoetingskerk komen o.a. door de boekenmarkt, de wijnverkoop uit het winkeltje van Ans en de door de Creadames vervaardigde cadeautjes en ontvangen giften.
De opbrengsten voor Onderhoud Orgel komen voor een belangrijk deel uit de giften die U doet via het verjaardagfonds. Eenmaal in de 2 jaren worden de ingezamelde giften uit het verjaardagfonds als volgt verdeeld: 60 % gaat naar het orgelfonds en 40 % gaat naar de diaconie (speciaal bestemd voor het wijkwerk).
Voorts zijn nog wat detailcijfers toegelicht van diverse posten, zowel uit de balans als uit de verlies- en winstrekening.
Alle gebouwen verkeren in een uitstekende staat van onderhoud.
Het tekort over het boekjaar 2019 bedraagt € 24.436, dat is € 5.559 lager dan begroot.
Met dit tekort blijven wij binnen de grenzen van ons beleidsplan, waarin wordt gesteld dat het tekort in een termijn van 4 jaren jaarlijks gemiddeld niet meer mag bedragen dan € 30.000 per jaar.
De presentatie is afgesloten door woorden van dank uit te spreken naar de vele vrijwilligers, die zich tomeloos inzetten; zij zijn van ONSCHATBARE WAARDE voor onze kerk.

Het balanstotaal van Diakonie en ZWO bedroeg op 31 december 2019 € 158.825,-, met een reserve van € 151.054,-. Over 2019 zijn er € 18.305,- aan baten ontvangen, en is er € 21.086,- besteed. Daarvan is € 10.829,- naar het plaatselijk Diaconaal werk gegaan en € 7.720 naar bestemmingen buiten de eigen gemeente (voornamelijk via Kerk in Actie). Het tekort over 2019 bedroeg daarmee € 2.781 (2018: tekort van € 3.583). Het tekort was daarmee lager dan het begrote tekort over 2019 (€ 5.650,-) en dat lagere tekort is met name te danken aan een zeer geslaagde adventsactie ten behoeve van de Diakonie. Diaconie en ZWO kunnen hun vele activiteiten en ondersteuning mede mogelijk maken door uw bijdragen; denkt u ook in 2020 weer aan hen?

De jaarrekeningen van CvK, Diakonie en ZWO werden met luid applaus onder grote dank aan Kees en Marcel goedgekeurd.

 

Als voorzitter van de beroepingscommissie heeft Piet Jille de gevolgde procedure toegelicht. De commissie kon van start gaan nadat de landelijke PKN de zgn. solvabiliteitsverklaring had afgegeven, wat inhoudt dat de financiële situatie van onze kerkelijke gemeente is getoetst en dat de beroepingsprocedure kan worden opgestart. Het traject van 9 maanden werd begonnen met een training voor de gehele commissie, verzorgd door het Landelijk Dienstencentrum. Vanuit onze gemeente waren er geen kandidaten voorgesteld aan de cie. Er is een advertentie geplaatst in diverse media. Vanuit Utrecht zijn 22 namen van predikanten doorgegeven die pasten in ons profiel. Deze zijn schriftelijk benaderd. Vijf van hen hebben een brief geschreven. Drie van hen zijn voor een gesprek uitgenodigd, waarvan twee uiteindelijk daadwerkelijk gesprekken met de cie hebben gehad. Begin september heeft de commissie besloten welke predikant aan kerkenraad zou worden voorgesteld. Eerst is er nog een gesprek geweest tussen ds. Wim Lolkema en de te beroepen predikant. Dit gesprek is in aanwezigheid van Piet Jille en Ellen Peerbolte naar tevredenheid verlopen. De kerkenraad heeft in de vergadering van 16 september ingestemd met de voorgestelde kandidaat, ds. Ellen van Sluijs te Etten-Leur.

Er volgde een vraag waarom nu pas haar naam bekend geworden is. Dit is in afstemming met ds. Van Sluijs afgesproken. Het is niet wenselijk voor haar huidige gemeente dat zij in een beroepingsprocedure zit, waarbij de gemeentevergadering de laatste stem heeft. Er is aangegeven dat - schriftelijk en ondertekend - bezwaar tegen de gevolgde procedure bij de scriba kan worden ingediend tot vrijdag 23 oktober 14.00 uur.

Ds. Ellen van Sluijs kwam samen met haar man onder applaus de kerkruimte binnen en heeft zich uitgebreid aan ons voorgesteld. In haar jeugd heeft ze in Halsteren gewoond en op het Rijks gezeten. Na haar studie theologie te Kampen is ze predikant geweest in Noordwijk, Vught, Eindhoven en nu 9,5 jaar in Etten-Leur. Op vragen ging ze uitgebreid in; deze onderwerpen zullen, wanneer ze het beroep aanneemt, vast nog eens in nieuwsbrieven aan de orde komen. Ze verliet daarna de kerkruimte en is de manier van stemmen voorgesteld. De aanwezigen gingen akkoord met stemmen bij acclamatie. Daarna kwam ze weer terug onder applaus en bedankte ze de aanwezigen voor dit besluit.

Vrijdag 23 oktober zal het beroep aan haar worden uitgebracht. We mogen terugzien op een goede en inspirerende vergadering en hopen dat ds. Van Sluijs het beroep zal aannemen.

Indien u vragen heeft over dit verslag, dan kunt u met ondergetekende contact opnemen, telefonisch of via scriba@protestantsekerkbergenopzoom.nl.

Namens de kerkenraad, Eric van der Geer, scriba.

 

Inlogformulier