Uitwisseling Bergen op Zoom - Torgau september 2015

Onze dochter is al een aantal keren op uitwisseling mee geweest naar Torgau met de jeugd. Wij zelf mochten ook een aantal keren gastgezin zijn, zowel voor de jeugd en volwassenen uit Torgau.

Al jaren waren we nieuwsgierig, hoe zou het zijn om een keer zelf een bezoek te brengen aan de gemeente aldaar.
Met 3 auto's verzamelden we in Venlo, waar we om half tien vertrokken. Onderweg hadden we een aantal stops om de chauffeurs even de rust te geven. Om 18.00 uur werden we in de Wintergrüne, het kerkelijk centrum van de Evangelische Kerk in Torgau ontvangen door de gastgezinnen waar we een aantal dagen in hun gezin mochten mee leven slapen, eten en vooral veel gesprekken voeren.

Het thema was Grenzen Verleggen, een zeer aktueel onderwerp.
Wij kwamen in een gezin terecht dat van oorsprong uit Zuid West Duitsland kwam en al ruim 22 jaar in Torgau woonde. Zij waren heel open naar ons toe en andersom konden wij na eerst wat afgetast te hebben ook heel open naar hun zijn met onze vragen.
We hebben het over het geloof gehad, maar ook over kunst, school, ziek zijn, sterven en natuurlijk Duitsland toen en nu.

Zaterdag zijn we onder begeleiding van een aantal gemeenteleden opstap gegaan met de trein naar Berlijn. Zelf vond ik de plaats, de Bernauerstraat waar de muur nog staat met daarbij de vluchtroutes het meest indrukwekkend.
Ik had namelijk de boeken gelezen van Ken Follett "Val der Titanen", "Nacht van het kwaad" en "de kou uit het oosten", deze gaan over de eerste wereld oorlog / tweede wereldoorlog en de koude oorlog. Deze boeken gaan over drie generaties van 1 familie, de boeken zijn wel geromantiseerd maar de geschiedenis is er goed door te begrijpen. Uit 1 van de flats die daar stonden is de zoon gevlucht, toen ik het las was het spannend, maar opdat moment als je daar staat komt dit nog directer binnen bij je.

Op de middag zijn we naar de Brandenburger Tor (zie foto's) gelopen en via Unter den Linden naar Checkpoint Charlie.
‘s Avonds stond er een echte Duitse maaltijd op tafel, want we hadden gezegd, we willen gewoon deelnemen in jullie gezin, zonder bijzondere kookkunsten.
Onder het eten kwamen de gesprekken vanzelf weer opgang en werden voortgezet met een gezellig glas wijn op de bank.
Ik had verteld dat ik ook nog wel wat van de omgeving wilde zien dus de volgende ochtend vroeg uit bed en een wandeling gemaakt langs de Elbe.
Ze waren er namelijk achter gekomen dat we zeilers waren, dus de haven moest bezichtigd worden, met de daarbij behorende verhalen vanaf de tijd van Napoleon tot nu.

Om 10.00 uur zijn we naar de vernieuwde en verbouwde slotkerk geweest. De preek ging over winnen en verliezen en was in samenwerking met de Luthervereniging georganiseerd met na afloop Kaffee und Kuchen. Wij hebben de architectuur wandeling gemaakt door de stad. Om 14.00 uur zijn een aantal van de groep onder begeleiding de tentoonstelling " Luther en de Vorsten" gaan bezoeken met duidelijk uitleg.’s Avonds een BBQ in de Wintergrüne voorbereid door Diether.

Daarna de film Nicolaikirche (in Leipzig) gekeken over het leven in voormalig Oostduitsland, het wan- en vertrouwen van de mensen en het geweldloze verzet en uiteindelijke val van de muur, die Wende in 1989. Daarna volgde er een discussie met een aantal Duitse gemeenteleden die destijds aan dit geweldloze verzet hebben deelgenomen.

We zijn na afloop van de film zijn met onze gastheer en gastvrouw naar huis gelopen en hebben onder het lopen nog diepgaande gesprekken gevoerd.
9 uur zijn we weer met de groep naar Nederland gereden met de nodige stopen en discussies over de ontmoeting met onze gasten en hoe we het hadden ervaren.

Het was interessant, indrukwekkend, mooie maar ook een gezellige reis.
We hebben nu al gezegd, dit was onze eerste reis naar Torgau, maar niet de laatste.

Ben je nieuwsgierig geworden hoe jij deze reis zou ervaren, Wij raden je aan om bij de volgende reis je in te schrijven. Wees niet bang, je ervaart het allemaal als een warm bad. De mensen zijn heel gastvrij en de taal hoef geen belemmering te zijn als je iets niet begrijpt wordt het door iemand vertaald naar het Nederlands.