Column - De zomerzon, zwart-wit gezien

Onlangs zag ik bijgaande reclameposter. Je ziet twee armen met in het Engels de woorden: “voor” en “na”. Niks bijzonders, zou je zeggen. Op dit moment zijn de mensen hun koffers aan het pakken. Veel mensen zijn op weg naar de zomerzon en dan is het ook wel leuk om mooi gebruind weer terug te komen. En daar heb je nou eenmaal handige smeer-spulletjes bij nodig.

 “Wat zie je er lekker bruin uit”. Zeggen we dan na afloop tegen elkaar. “Zeker een goede vakantie gehad”!. Commercieel zou je dan nog het gebruikte smeerseltje kunnen aanprijzen waarmee je dan toch zo mooi bruin bent geworden zonder dat de rode vellen aan je lijf hebben gehangen.

Maar U moet toch even heel goed naar de foto kijken. “voor” staat niet bij de witte arm maar bij de bruine! Het ideaal dat deze poster weergeeft is om blánker te worden in plaats van bruiner. U zult deze poster dan ook niet in Nederland aantreffen bij de drogist of de parfumerie, maar in Azië! Soms zie je iets vergelijkbaars maar dan niet voor huidskleur maar voor haarstijlen. De mensen met de krulletjes willen stijl haar en de sliepharigen staan elke dag met de krultangen in de handen om toch maar iets van een slag in het haar te krijgen. Ik zal U niet vermoeien met de mogelijkheden die de medische wereld aan mensen bieden om minder geaccentueerde dikke neus te krijgen of lippen …. Óf juist meer. Er wordt wat verbouwd daar waar mensen er het geld voor (over) hebben.

 

Wat raar toch, dat blankere mensen bruiner willen worden en bruinere mensen witter …. Maar ook wel weer een intrigerende gedachte. Je zou er optimistisch van kunnen worden! Blijkbaar valt het wel mee met de zo gevreesde segregatie in de samenleving. Dat groepen mensen elkaar niet zo zien zitten. We willen immers “elkaar” worden? Althans, dan toch een beetje en wel aan de buitenkant.

Ik ben ook bang dat het inderdaad om de buitenkant gaat. Ideaalbeelden en modebeelden zijn nou eenmaal buitenkant-beelden. En als je wat meer tevreden bent met je buitenkant kan dat voor je binnenkant ook iets goeds opleveren. Dat snap ik best wel. Maar de vraag is …. Word je van die aangepaste buitenkanten steeds meer jezelf of kom je steeds meer van jezelf af te staan? Daar kan een spanningsveld zitten, dat snapt U.

In de kerk en theologie is er de laatste decennia veel aandacht geweest voor de relatie tussen god en mensen. “Je mag er zijn” is een zinnetje dat daarin heeft doorgeklonken. En: “de ander mag er ook zijn. Zoals jij bent, ben je door God gewild”. Deze gedachte gaat niet voorbij aan het feit dat je zelfkritisch moet blijven. Er voor open staan dat er best wel eens iets aan jezelf veranderd moet worden …… verbeterd. Maar je hoeft niet een ander te worden. Wel is het zaak / roeping je naar de ander toe te wenden. Dat is in het klein zo, binnen de eigen kring, maar ook in het groot. 

Het is een uitdaging om te bouwen, ook als kerkgemeente, aan een samenleving die veelkleurig is en waarin elke kleur evenveel waard is en gewaardeerd wordt. Nou ja, het zijn zomaar wat gedachten bij een reclameposter. Ik wens U allen veel zomerzon!

m.vr.gr. Willem Vermeulen.

 

Inlogformulier